میراث‌فرهنگی

پس از رکودی طولانی فصل جدید کاوش ها در شهر قدیم قاین آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: پس از رکودی طولانی فصل جدید کاوش ها در شهر قدیم قاین آغاز شد
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده بیان کرد: فصل جدید کاوش های باستان شناسی در اثر سترگ مزار شاهزاده حسین، مسجد جامع قدیم و محیط پیرامونی آن که به عنوان شهر قدیم قاین شناخته می شود آغاز شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: نظر به این که بخش‌های اصلی مسجد جامع کهن هنوز در زیر خاک مدفون است، خواناسازی پلان بخش‌های باقیمانده از سازه اصلی مسجد، از مهم‌ترین اقدامات پژوهشی در این فصل خواهد بود.
عباس‌زاده در بیان آسیب‌ها و تهدیدهای احتمالی به اثر اضافه کرد: مسیر خروجی فرعی بلوار نوربخش از روی سازه اصلی مسجد جامع کهن عبور کرده و در حال حاضر مهم‌ترین تهدید برای این اثر تاریخی است.
او خاطر نشان کرد: مسجد جامع کهن قاین متعلق به دوره سلجوقی است. این اثر در مرکز اراضی شهر قدیم قاین قرار دارد که محوطه‌ای است وسیع که حاوی آثار معماری و شهرسازی از دوره های قبل از اسلام تا پایان دوره تیموری است. مسجد نیز دارای سابقه‌ای از قرون نخستین اسلامی تا پایان دوره سلجوقی است. سلجوقیان از اواخر قرن پنجم هجری تا واپسین سال های قرن ششم هجری و حدود 140 سال بر ایران حکومت کردند.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان قاینات

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان قاینات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا