میراث‌فرهنگی

نصب تابلوی معرفی برای درختان کهنسال قاینات

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: نصب تابلوی معرفی درختان کهنسال و نادر ثبت شده در فهرست میراث طبیعی شهرستان قاینات آغاز شد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده بیان کرد: قاینات با ۲۱ اثر طبیعی شامل دشت اسفدن و ۲۰ درخت و مجموعه درخت کهنسال ثبت شده در کشور و چندین پرونده مفتوح برای ثبت، از جمله شهرستان‌های پیشرو در ثبت میراث طبیعی در استان است. این درختان عمدتاً شامل چنار، سرو، شاتوت، بید و بنه است که سن قدیمی‌ترین درخت شهرستان به بیش از هزار سال می‌رسد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: در این مرحله، تعداد ۷ تابلو آماده شده که ۳ مورد آن در دشت بیاض و روستا‌های زول و مزدآباد نصب شده و بقیه در آینده نزدیک نصب خواهد شد.
عباس‌زاده ادامه داد: در تابلوی معرفی علاوه بر سن، شماره و تاریخ ثبت، نشانی درخت و هم چنین به برخی مواد قانونی حفاظت از درختان کهنسال درج شده است.
او ثبت در فهرست میراث طبیعی را یکی از راه‌های حفاظت و بهره‌برداری از داشته‌ها اعلام کرد و گفت: درختان کهنسال با پشت سر گذاشتن دوره‌های مختلف تاریخی و پدیده‌های متفاوت، اکنون به عنوان میراث ارزشمند تاریخی، طبیعی و منبعی از اطلاعات ژنتیکی هستند. برای ثبت یک درخت، قدمت، ژن و مقاوم بودن آن جزء معیار‌های اصلی است. درختانی که در این مدت طولانی می‌توانند عمر کنند و آسیب‌ها، حوادث و آفات را پشت سر بگذارند، ژن خوبی دارند. به همین دلیل حفظ این ژن‌های قوی برای حفاظت از گونه‌ها ضروری است.
عباس‌زاده در پایان از اهمیت همکاری و تعامل قوی بین ادارات مرتبط از جمله میراث‌فرهنگی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی گفت و آن را سودبخش و مفید برای حفاظت از درختان کهنسالی که صد‌ها سال در یک منطقه خشک و بیابانی دوام آورده‌اند دانست.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان قاینات

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان قاینات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا