میراث‌فرهنگی

روستای اصفهک روستای تاریخی در دل کویر که در راه جهانی شدن است

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: روستای اصفهک روستای تاریخی در دل کویر که در راه جهانی شدن است و بافت آن به شماره 31336 ثبت ملی شده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، وحید بهفرنژاد به اقدامات بسیار خوبی در این روستا انجام شده اشاره کرد و بیان کرد: تعیین حریم، نقشه برداری، خواناسازی بافت، مرمت معابر و فضاهای عمومی، ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی و مرمت حمام قدیمی روستاست که با مشارکت اهالی انجام و به عنوان حمام سنتی، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، از جمله این اقدامات است.
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: راه‌اندازی پژوهشگاه خشت و گل در مدرسه قدیمی روستا که میزبان دانشجویان زیادی از سراسر کشور است و کارگاه‌های خشت‌زنی و معرفی انواع طاق‌ها، قوس‌ها و سایر ارکان و اجزاء معماری ایرانی، راه‌اندازی 7 اقامتگاههای بوم گردی و مراکز پذیرایی در بافت روستا از دیگر اقدامات ارزشمند جامعه محلی روستا است.
او ادامه داد: آسمان تاریک و پرستاره، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نجومی اصفهک که باعث برگزاری کارگاه‌های نجوم و ستاره‌شناسی در این منطقه زیبا شده از جمله جاذبه های این روستاست.
بهفرنژاد افزود: اصفهک یکی از ژئو سایت‌های ژئو پارک جهانی طبس بوده و زیرساخت برق و آب بافت اصفهک در قسمت‌های مرمت شده، ایجاد و شبکه برق بصورت زمینی و مخفی اجرا شده است.
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: روشنایی معابر با چراغ‌های قدیمی بوده و بافت روستا فاقد آلودگی نوری است. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن تولید زباله‌های ناشی از ظروف یکبار مصرف وجود ندارد و کاملاً سالم و بهداشتی هستند.
او افزود: برگزاری جشن سده، شب چله، نوروز، عزاداری های ماه محرم و … از سنت‌ها و آئین‌هایی است که با شور خاصی در اصفهک برگزار می‌شود. آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، امامزاده زرگ، شب گردی در کویر، مشارکت اهالی و خصوصاً جوانان در مرمت و بازسازی روستا، مشارکت و همراهی زنان در تولید صنایع‌دستی و تولیدات و محصولات کشاورزی و … به‌عنوان مهمترین ظرفیت‌ها روستای اصفهک هستند.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی