میراث‌فرهنگی

شروع مرمت آب‌انبار تاریخی روستای کریت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت آب انبار شماره دو روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: آواربرداری و خاک‌برداری و خواناسازی سازه‌های اطراف بنا، مرمت قسمت پاشیر و دیوارچینی قسمتی از راهروی اصلی که کاملا تخریب شده و بندکشی و تثبت وضعیت فعلی بنا در این مرحله با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع استانی انجام می‌شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: مرمت کامل این بنا شامل بازسازی کامل راهرو و پله‌ها، مرمت مخزن شامل دوخت و دوز ترک‌ها و بندکشی و سبک‌سازی اطراف بنا و… با هدف استفاده به‌عنوان فضای پذیرایی، نیاز به اعتباری بالغ بر ۵۰۰۰ میلیون ریال دارد که با تخصیص منابع استانی در سال جاری ادامه خواهد یافت و امیدواریم شاهد تخصیص اعتبار از محل منابع ملی برای تسریع در روند تکمیل، مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.
او ضمن تشکر از پیگیری‌های شورای اسلامی و دهیار روستا گفت: کمک و مشارکت مردم برای مرمت این بنا و احیاء بافت تاریخی روستای کریت لازم و ضروری است و درصورت مشارکت اهالی، بازسازی بافت تاریخی کریت دور از دسترس نیست و ایجاد امکانات اقامتی و پذیرایی با توجه به ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و خصوصاً ظرفیت‌های گردشگری مزرعه، از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است.
عرب گفت: بنای تاریخی آب‌انبار شماره دو کریت تنها بنای نسبتاً سالم به جا مانده از زلزله ۱۳۵۷ است که هنوز پابرجاست و فقط بخش‌هایی از پلکان و سردر ورودی تخریب شده است. ورودی بنا در جهت شمال قرار داشته که با پلکان با شیب بسیار تند به پاشیر ختم می‌شده و فضای پاشیر که امسال مرمت خواهد شد. در جهت جنوب پاشیر، مخزن آب انبار با پلان مدور قرار گرفته که پوشش سقف به صورت گنبدی و در چهار طرف گنبد دریچه‌هایی برای تهویه و خنک شده آب و تخلیه و نظافت مخزن پیش‌بینی شده است.
او افزود: مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی آجر، سنگ، ملات ساروج و گچ است که با شماره ۱۵۱۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی