میراث‌فرهنگی

۸۷۷ اثر تاریخی خراسان جنوبی نیازمند مرمت و حفاظت است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۸۷۷ اثر تاریخی استان نیازمند مرمت و حفاظت است و برای این اقدام با کمبود اعتبار مواجه هستیم.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی،هادی شاه‌وردی روز شنبه 6 خردادماه 1402 در نشست انجمن میراث فرهنگی خراسان جنوبی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی اظهار داشت: اعتبارات تخصیصی برای مرمت و حفاظت آثار تاریخی بسیار پایین است و درخواست از فرمانداران این است که اعتبارات حوزه میراث را ویژه ببینند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی سه هزار و ۲۱۸ اثر تاریخی و طبیعی در خراسان جنوبی، گفت: از این تعداد هزار و ۱۴ اثر ثبت ملی شده و ۲ هزار و ۲۰۴ شناسایی شده هم فاقد ثبت ملی است.
شاه‌وردی عنوان کرد: از مجموع هزار و ۱۴ اثر ثبت ملی استان،۹۳ اثر تپه و محوطه، ۷۰۴ بنا، ۸۰ اثر طبیعی و ۱۱۷ اثر ناملموس است.
او بابیان اینکه سال گذشته ۲۶ پژوهش و مطالعات در حوزه میراث‌فرهنگی استان انجام شده است، بیان کرد: سال گذشته ۷۱ اثر تاریخی استان حفاظت و احیا شده که از این تعداد ۷۰ اثر مرمت و یک اثر احیا شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین سال گذشته مطالعات تاریخی شهرستان خوسف و نهبندان انجام شده است.
شاه‌وردی با اشاره به وجود ۱۸ موزه در خراسان جنوبی گفت: پنج هزار و ۵۰۰ اقلام موجود در مخازن موزه‌های استان است که ۲۰۰ مورد در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است.
او خاطرنشان کرد: سه اثر میراث‌فرهنگی استان ازجمله باغ اکبریه، بیابان لوت و قنات بلده فردوس ثبت جهانی شده است، همچنین ژئو پارک طبس و روستای جهانی خراشاد هم در حوزه صنایع‌دستی ثبت ملی شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت ادامه داد: پرونده‌های آسبادها و کاروانسراهای استان هم آماده و در پیگیری برای ثبت جهانی است.
شاه‌وردی بابیان اینکه نهبندان خاستگاه آسبادها در سطح کشور است و در خراسان جنوبی ۱۷۴ آسباد داریم، گفت: گرم‌ترین نقطه بیابان لوت در منطقه ریگ یلان دهسلم مشخص شده است.
او از ثبت ملی سه گنجینه زنده بشری در استان خبرداد و افزود: اساتید چاقوسازی در آبیز زیرکوه، دوتار در فردوس و طراحی فرش در شهر مود از جمله گنجینه زنده بشری استان هستند که تاکنون ثبت ملی شده‌اند.
شاه‌وردی با اشاره به تخصیص اعتبارات ملی و استانی خراسان جنوبی در سال جاری هم گفت: در سال مالی جاری هشت میلیارد و ۵۶۱ میلیون تومان اعتبار استانی به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص یافته است.
او افزود: همچنین در سال مالی جاری ۱۸ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان اعتبار ملی به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص یافته که از این مقدار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل سفر نخست رئیس‌جمهور بوده و چهار میلیارد و ۳۴۱ میلیون تومان هم برای ساخت موزه بزرگ استان تخصیص یافته است.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا