مدیرکل

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی: بنیاد مستضعفان، پای کار توسعه و بهسازی باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای اجرای طرح توسعه و بهسازی باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد بیرجند خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز چهار‌شنبه 2 آذر‌ماه 1401 با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران بیان کرد: بعد از جریان سفر یک روزه دکتر پیرعلی رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور به استان و طی دیداری که با دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی رقم خورد، این مجموعه با توجه به تأکیدات استاندار، برای مشارکت در طرح توسعه و ارتقاء شرایط باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد اعلام آمادگی کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی به نتایج بسیار خوب دیدار رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با استاندار خراسان جنوبی اشاره و تصریح کرد: در این جلسه که بعد از بازدید دکتر پیرعلی از باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد رقم خورد، پیرامون نحوه مدیریت این دو باغ تبادل نظر شد.
شاه‌وردی گفت: رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با اذعان به ارزش و قدمت این دو مجموعه فاخر، برای توسعه شرایط موجود، ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و نیز بهسازی و مرمت باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد اعلام آمادگی کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به راهکارهای پیشنهاد شده برای استفاده بهتر از این دو باغ، اظهارداشت: پیشنهاد اول این بود که باغ اکبریه به همان روال گذشته و به صورت پرداخت اجاره ماهانه به آستان قدس رضوی، در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی قرار داشته باشد اما با توجه به رویکرد بنیاد مبنی بر حفظ مجموعه‌ها و بهره‌برداری عموم مردم از امکانات، ظرف بازه زمانی 2-5 سال نسبت به مرمت و بهسازی کل مجموعه باغ برای استفاده عموم مردم اقدام شود.
شاه‌وردی ادامه داد: این موضوع برای احیای باغ رحیم‌آباد هم با همین شرایط مطرح شد.
او با بیان این که بنیاد مستضعفان، تیم و کارگروه تخصصی ویژه ساخت موزه‌ها و ابنیه و همچنین احیا و مرمت بناهای تاریخی دارد، متذکر شد: پیشنهاد دوم ورود بنیاد مستضعفان با استفاده از ظرفیت تیم‌های تخصصی در اختیار به موضوع بهسازی باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: بنا به اطلاع وافی و کافی که از سبقه فعالیتی بنیاد مستضعفان در احیا، بهسازی، مرمت و ارتقاء بناها و مجموعه‌های تاریخی وجود دارد، این پیشنهاد از سوی دکتر پیرعلی مطرح شد که بنیاد مستضعفان به عنوان متولی این دو باغ وارد میدان شده و طی بازه زمانی یک سال برای احیا و مرمت هر کدام از این دو باغ مبلغ 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.
شاه‌وردی در ادامه افزود: بنیاد مستضعفان بنا به تجربه‌های موفقی که در باغ موزه‌های تهران، اصفهان، یزد و … دارد، قول داد احیا و مرمت باغ‌ها را ظرف مدت 6 ماه انجام دهد.
او افزود:‌ هرگونه تفاهم‌نامه همکاری در خصوص این اماکن منوط به اخذ نظر مساعد از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تایید پیشنهادات ارایه شده نیز توسط وزات متبوع انجام خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی متذکر شد: در قالب این پیشنهاد، بعد از اتمام مراحل احیا، بهسازی و مرمت بناها و حومه این مجموعه‌ها، باغ‌ها در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد.
شاه‌وردی گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی، موزه ها، اشیا و امکانات موجود در باغ‌ها، نه تنها جابه‌جا نمی‌شوند بلکه بنا به قول مساعد دکتر پیرعلی، بنیاد مستضعفان نسبت به غنی‌سازی موزه‌ها اقدام خواهد کرد.
او یادآور شد: بنیاد مستعفان همچنین آمادگی خود را برای ایجاد موزه خودرو در یکی از مجموعه‌های تاریخی بیرجند اعلام کرد.
شاه‌وردی متذکر شد: با احترام به همه دغدغه‌های مردم و خبرنگاران محترمی که نگران شرایط این دو باغ هستند، ناکافی بودن اطلاعات را دلیل این دل نگرانی‌ها می دانم.
او تصریح کرد: با اذعان به توانمندی‌های بنیاد مستضعفان در اجرای موزه‌های دفینه، مرمر و خودروی تهران، هنوز هیچ تصمیمی در خصوص نحوه تعامل و توافق با مجموعه بنیاد مستضعفان صورت نگرفته و با توجه به پیشنهادات موجود، مطمئناً اگر این مجموعه احیای باغ‌های اکبریه و رحیم‌آباد را متقبل شود، اتفاقات خوبی برای شهر بیرجند در راه است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: آغاز همکاری‌های بنیاد مستضعفان در ارتقاء شرایط باغ و عمارت اکبریه و رحیم‌آباد با محوریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌تواند به ادامه این روند و استفاده از این ظرفیت در احیا و بهسازی دیگر آثار تاریخی هم بینجامد.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا