مدیرکل

جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی جشنواره‌ای از جنس میراث ماندگار نیاکان این سرزمین

چندروزی است که خراسان جنوبی در قالب دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار میزبان ۵۰ عکاس غیر بومی و ۱۴ عکاس بومی است تا میراث ماندگار نیاکان این سرزمین را به ایرانیان و جهانیان معرفی کند.
عکاسانی از سراسر ایران با فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف به خراسان جنوبی دعوت شدند تا گوشه‌ای از مهمان‌نوازی مردم این دیار را بچشند و با فرهنگ غنی و پیشینه کهن مردمان شرق ایران؛ شرق باشکوه از نزدیک آشنا شوند و خود سفیرانی شوند برای انتقال این فرهنگ و تمدن غنی به سراسر ایران از قاب دوربین‌شان.
در برگزاری این جشنواره با دقت و ظرافت تلاش می‌شود تا گوشه‌ای از آیین‌ها، آداب و رسوم، پوشش سنتی و محلی، غذاها و شیرینی‌های بومی و محلی، مشاغل سنتی، هنرهای بومی، صنایع‌دستی بی‌بدیل و بناهای تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و … استان برای جا گرفتن در قاب تصویر عکاسان در کنار هم چیده شوند تا بخوبی گویای فرهنگ و تمدن خراسان جنوبی باشد.
عکاسان میهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان هستند، تا فرصتی داشته باشند برای دیدن مناطق بومی و روستای استان و لمس زندگی مردم محلی استان و سفری داشته باشند به تاریخ ناب خراسان جنوبی.
آن‌ها طعم لذیذ غذاهای سنتی استان را که از دیرباز سر سفره‌های مردمان این دیار قرار دارد را می چشند و با قروت، اشکنه، قلور و … آشنا می‌شوند.
پذیرایی از عکاسان و میهمانان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره نیز طعم بومی و محلی دارد، شیرینی‌های بومی استان از قبیل شیرینی روورکرده، نان لوله، زنجبیلی که در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده و از نسلی به نسل بعد سینه به سینه منتقل شده‌اند و ‌ نوشیدنی‌های شربت زرشک و زعفران که از محصولات کشاورزی ناب استان است.
هنرمندان استان لباس‌هایی که از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاشان به یادگار مانده است، به تن می‌کنند و با دستان هنرمند خود روایتگر صنعت و هنر نیاکان استان که بیانگر هنر و ذوق مردم این خطه از ایران است در بناهای تاریخی کهن استان می‌شوند. و هنر دستشان هدیه‌ای می‌شود برای برترین تصاویر عکاسان کشور از جاذبه‌های استان تا همیشه به یادگار بماند از خراسان جنوبی
کف سنتی خراسان جنوبی کام عکاسان را شیرین می‌کند و عکاسان نظارگر مراسم و آیین‌های بومی و محلی استان می‌شوند مراسمی که ریشه در سنت‌های کهن این سرزمین دارد و تا به امروز حفظ شده است.
عکاسان به جای جای استان از بیرجند بهارستان علم و ادب، قاینات سرزمین طلای سرخ، طبس دیار نخل و نارنج، فردوس سرزمین یاقوت سرخ، نهبندان شهر دیرینه‌های پایدار، سرایان سرزمین آب‌انبارها، سربیشه دیار روستاهای تاریخی، بشرویه شهر چهار صفه‌ها، درمیان سرزمین قلاع تاریخی، خوسف دیار گل‌های نرگس و زیرکوه دیار چهارفصل سفر می‌کنند تا گوشه گوشه تمدن خراسان جنوبی را به تصویر بکشند.
برگزاری دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار با همت و تلاش جمعی مردم استان در راستای معرفی میراث ماندگار نیاکان این سرزمین رقم می‌خورد و هنرمندان، صنعتگران، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فعالان گردشگری، مدیران و مسئولین استان دست در دست هم با همدلی و همراهی گامی هرچند کوچک در راه معرفی هر چه بیشتر فرهنگ کهن و پیشینه غنی استان بر می‌دارند.
جشنواره‌ای از جنس مردم، برای مردم

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا