صنایع‌دستی

گیوه‌بافی طبس به اصفهک رسید

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: چهارمین دوره آموزش گیوه خاص طبس در روستای هدف گردشگری اصفهک با حضور 12 هنرآموز و در مسیر احیاء و در راستای توسعه، ترویج و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و خانگی برای ایجاد اشتغال زنان خانه دار برگزار شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: از آذر ماه سال 1401 و بعد از احیاء گیوه بافی در طبس، توسعه و ترویج آن در دستور کار قرار گرفت و هنری که از گذشته‌های دور در شهرستان طبس رواج داشته و متاسفانه به فراموشی سپرده شده بود به‌عنوان یک هنر بومی و کاملا کاربردی با استقبال بانوان در نقاط مختلف شهرستان در مسیر توسعه قرار گرفت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: استقبال بانوان از این هنرصنعت زیبا بسیار خوب بوده و بزودی پنجمین دوره در شهر طبس برگزار خواهد شد. بانوان شهرستان دارای استعداد بالایی در زمینه گیوه بافی هستند که البته ریشه‌دار بودن این هنر در شهرستان یکی از دلایل استقبال و فراگیری سریع آموزش‌ها است.
عرب افزود: گیوه طبس نوعی پای پوش است که، رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً‌ از لته‌های پنبه‌ای بهم فشرده یا چرم تهیه می‌شود. صنایع‌دستی تاریخچه‌ای از تعامل و سازگاری بشر با محیط طبیعی خود هستند. ابزار و تولیدات ساخته شده توسط دست که چه به لحاظ هنری و چه به لحاظ فرهنگی دارای فلسفه و داستان‌های منحصر به فردی هستند. هنری که ریشه در فرهنگ غنی مردم ما دارد و تلفیق زیبایی از هنر اسلامی و ایرانی است که با دستان هنرمند نیاکان ما شکل گرفته و توسط هنرمندان با ذوق و قریحه تکامل یافته و به صورت امانتی است که در اختیار آیندگان قرار می‌گیرد.
او ضمن بیان اینکه هنر گیوه بافی با شماره 1316 در فهرست میراث معنوی کشور(ناملموس) بنام شهرستان طبس به ثبت رسیده، گفت: بزودی اولین کارگاه تولید گیوه‌بافی در شهرستان راه‌اندازی خواهد شد و از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و سرمایه‌گذارانی که قصد راه‌‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی گیوه بافی در سطح شهرستان را داشته باشند حمایت می‌کنیم که، صدور مجوز رایگان مجوز کارگاه‌های خانگی و تولیدی، پرداخت تسهیلات کم بهره مشاغل خانگی، معافیت‌های مالیاتی، امکان شرکت در نمایشگاه‌ها در سطوح مختلف، معرفی هنرمندان و فعالین، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته برای ارتقاء کیفیت تولیدات، دوره‌های بازاریابی و… از جمله حمایت‌های پیش‌بینی شده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا