صنایع‌دستی

حوله بافی و پارچه بافی شهرستان طبس در مسیر توسعه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: در راستای حفظ، احیاء و آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و همچنین ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده‌ها دوره آموزش پارچه بافی در شهر طبس با حضور مربی از روستای جهانی خراشاد برگزار و بلافاصله پس از اتمام دوره منجر به ایجاد کارگاه‌های خانگی این هنر زیبا در شهرستان طبس شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: دوره آموزش پارچه بافی با حضور ۹ هنرآموز برگزار شد و تاکنون ۵ کارگاه خانگی تولید حوله بافی راه‌اندازی شده و خوشبختانه هنرآموزان این رشته پیشرفت خوبی داشته‌اند و در آینده نیازهای آموزشی شهرستان از نیروهای بومی تامین خواهد شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: به‌زودی دوره تکمیلی و پیشرفته این رشته هنری برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند برای ثبت‌نام به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مراجعه کنند.
او ادامه داد: همچنین دوره آموزش مقدماتی این رشته به‌زودی در روستای الله آباد برای علاقمندان برگزار خواهدشد و هنرآموزان در پایان دوره گواهینامه معتبر دریافت می‌کنند و در صورت اشتغال به این حرفه می‌توانند از خدمات حمایتی صنعتگران صنایع‌دستی مانند؛ تسهیلات کم‌بهره، امکان حضور در نمایشگاه‌های استانی و کشوری، معافیت‌های مالیاتی، خدمات بیمه‌ای و… استفاده کنند.
عرب افزود: صنایع‌دستی، اثرات قابل ملاحظه‌ای در برطرف کردن یا تخفیف و تعدیل مسایل اجتماعی و توسعه اقتصادی دارد، ایجاد اشتغال مولد، ایجاد اشتغال جنبی و درآمد مکمل، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و کاهش میزان وابستگی به خارج و تامین استقلال اقتصادی، تقویت روحیه ابتکار در افراد و امکان بکارگیری از ذوق و خلاقیت‌های فردی، توسعه صادرات غیرنفتی، معرفی و حفظ ارزشهای فرهنگی، آداب و رسوم، زمینه‌سازی برای ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته از مهمترین مزیت‌های صنایع‌دستی است.
رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: حوله‌بافی نوعی فرآورده نساجی سنتی است که به کمک دستگاه بافندگی چهار وردی تولید می‌شود. ازجمله خصوصیات این رشته از صنایع‌دستی این است، که اولا کلیه‌ی مراحل سه‌گانه بافندگی با حرکات دست و پا انجام می‌شود. ثانیا امکان استفاده از پودهای رنگی به میزان نامحدود و همچنین تنوع طرح بافت با در اختیار داشتن و کنترل حرکات وردها میسر می‌شود و کیفیت محصولات تولیدی بسیار بهتر از تولیدات مصنوعی است.
او ادامه داد: هنر حوله‌بافی با ترکیب رنگ‌ها در کل پارچه و حاشیه کار با خلاقیت خود هنرمند تولید می‌شود. البته ممکن است برای طراحی یک بافته از نمونه‌هایی استفاده شود که در زمان گذشته کاربرد داشته‌است. نخ پنبه‌ای، نخ ابریشم، نخ پشمی، نخ مصنوعی، اکرولیک (صرفا برای پودگذاری از آن استفاده می‌شود)، نخ کاموا (صرفا برای پودگذاری کاربرد دارد) از جمله مواد اولیه مورد استفاده در حوله بافی و پارچه بافی هستند.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی