صنایع‌دستی

دومین دوره آموزش گیوه بافی در شهر بشرویه برگزار شد

دومین دوره آموزش گیوه بافی در شهر بشرویه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی،سیدامیر سلیمانی رباطی مسئول میراث فرهنگی شهرستان بشرویه گفت: با احیاء روند تولید گیوه بافی در بشرویه، این هنر اصیل مورد توجه علاقمندان به آموزش صنایع دستی قرار گرفت و دومین دوره آموزش گیوه بافی در شهر بشرویه برگزار شد.

او گفت:در این دو دوره آموزشی30 نفر موفق به کسب مهارت در گیوه بافی شدند.

مسئول نمایندگی شهرستان بشرویه افزود: خوشبختانه تولیدات گیوه بافی شهرستان بشرویه مورد توجه مشتریان بومی و غیربومی قرار گرفته و همین عامل سبب رونق خانگی این رشته گردیده است و مواد اولیه در دسترس و تسلط هنرمندان در تولید محصولات مشتری پسند از دیگر عوامل رونق گیوه بافی به حساب می آید.

وی اذعان داشت: علاوه بر راه اندازی یک  کارگاه تولید گیوه بافی با اختصاص تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، قریب به 10 نفر نیر بصورت انفرادی در این حوزه فعال هستند.

گفتنی است بر اساس آثار برجای مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پایپوش سنتی در بشرویه تولید می شده است. گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می داده و مدلهای ساقدار، بی ساق و اصطلاحا گالش از تولیدات این مدل بوده  است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ رسیده شده به عنوان روپوش کفش و کفهای قالبی فشرده از پارچه به عنوان کفی تولید می گردیده است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان بشرویه

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان بشرویه
دکمه بازگشت به بالا