صنایع‌دستی

فراخوان رویداد سه گام معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی

رویداد سه گام معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی

«پیوند طراحان و تولیدکنندگان منسوجات سنتی و صنایع دستی مرتبط در طراحی لباس امروز ایرانی»

مقدمه:

رویداد سه گام، رویدادی ملی با هدف پیوند هنرمندان طراح لباس با هنرمندان نساجی سنتی، رودوزیهای سنتی، چاپهای سنتی به منظور تجاری‌سازی در هم گرایی شاخه‌های مرتبط با طراحی لباس با استفاده از ظرفیت هنرهای ملی و بومی متناسب مخاطب امروز است و همچنین معرفی ظرفیت‌های فرهنگی در حوزه پوشاک.

در این رویداد در گام اول پارچه‌های دستبافت کلیه مناطق ایران، رودوزیهای سنتی و انواع پارچه‌های چاپ سنتی منتخب در معرض دید و نمایش قرار خواهند گرفت تا درگام دوم هنرمندان طراح لباس از این ظرفیت ملی و فرهنگی در طراحی لباس و در گام سوم در تولید لباس به سبک امروز بهره‌مند شوند.

هدف:

حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی با هدف پیوند دادن طراحان و ایجاد ارتباط با هنرمندان وتولیدکنندگان منسوجات دستی و سایر شاخه‌های مرتبط با طراحان لباس

ایجاد زمینه‌های مشارکت و حضور تولید کنندگان و طراحان صنایع دستی در برنامه‌ها و سیاستهای اجرایی حوزه معاونت صنایع دستی

ترغیب تولید کنندگان و تحریک تقاضا با تکیه بر سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور

شاخصه‌های انتخاب آثار:

رعایت اصالت و فرهنگ بومی تولیدات

کیفیت تولیدات (استفاده از مواد اولیه طبیعی و مرغوب)

طراحی و خلاقیت در کاربردی بودن تولیدات (بکارگیری اصول زیبایی‌شناسی به همراه نوآوری در فرم، طرح و نقش، تکنیک)

رنگبندی مناسب تولید (رنگ‌های اصیل/تلفیقی از رنگهای سنتی و مدرن با حفظ اصالت اثر)

میزان مناسب تلفیق تکنیک و نقوش با حفظ اصالت فرهنگی (سنتی ومدرن)

قیمت مناسب تمام شده (قیمت‌گذاری مناسب با توجه به تغیرهای بازار)

شرایط و نحوه ارسال آثار:

آثارگروه نساجی سنتی، رودوزیهای سنتی، چاپ سنتی، باید بر اساس شیوه‌های تولید دستی خلق شده و به لحاظ طراحی، کیفیت اجرا، اصالت، هویت و کاربرد فاخر ویا منتخب شاخص و خلاقانه باشند.

هر هنرمند در ارسال تعداد آثار آزاد است و محدویتی ندارد.

تمامی آثار ارسالی باید به طور مجزا دارای شناسنامه شامل: نام و نام خانوادگی تولیدکننده، کدملی، استان، شهرستان، رشته مورد فعالیت، سال تولید، ابعاد تولید، رنگهای اصلی، قابلیت تولید، قیمت اثر، شماره تلفن. باشند.

هنرمندان و اساتید رودوزیهای سنتی که برای شرکت در رویداد سه گام اقدام به اجرای طرح می‌نمایند می‌توانند آثار خود را در ابعاد ۱۸×۱۸ با پاسپارتو ۱۳×۷ به رنگ خاکستری و قابی با فرم ۳×۳ به رنگ خاکستری تیره به همراه شناسنامه اثر و تصویر با کیفیت تحویل نمایند.

هنرمندان و اساتید گروه نساجی سنتی اختصاصا پارچه‌های دستبافت، خواهشمنداست پارچه‌های خود را به طول ۵/۱ تا ۳ متر باعرضی که بافته شده است به همراه شناسنامه اثر و تصویر با کیفیت برای شرکت در رویداد ارسال نمایند. هنرمندان و تولید کننده‌های پارچه‌های دستبافت شایسته است کالیته رنگی برای ارائه پارچه‌های خود به‌مراه آثارشان ارائه کنند.

هنرمندان و اساتید استان‌ها، شایسته است آثار خود را به همراه تصاویر با کیفیت و شناسنامه هر اثر به معاونت‌های صنایع دستی استانها حضوری بمنظور شرکت در رویداد تحویل و رسید دریافت نمایند.

هنرمندان و اساتید استان تهران شایسته است، آثار خود را به همراه تصاویر با کیفیت و شناسنامه هر اثر به نشانی: تهران. کریم خان. نرسیده به میدان ولی عصر. خیابان به آفرین. پلاک ۳۷. طبقه اول. معاونت صنایع دستی استان تهران بمنظور شرکت در رویداد تحویل و رسید دریافت کنند.

سایر هنرمندان و اساتید می‌توانند آثار خود را به همراه تصاویر با کیفیت و شناسنامه هر اثر به نشانی: تهران. خیابان زعفرانیه. خیابان ولی عصر. خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد. گالری سعدآباد. جناب آقای مریخی مدیریت گالری تحویل نمایند و رسید دریافت کنند.

انتخاب آثار در دو مرحله صورت خواهد پذیرفت. در مرحله اول، داوری آثار استانی در سطح معاونت‌های صنایع دستی استان‌ها است. در مرحله دوم تمام آثار دریافت شده زیر نظر معاونت صنایع دستی مورد داوری قرار گرفته و به رویداد سه گام راه خواهد یافت.

زمان و مکان برگزاری:

آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۰/۹/۱۴۰۱

محل برگزاری رویداد سه گام: گالری سعد آباد

زمان افتتاحیه: ۲۵/۹/۱۴۰۱

مدت نمایشگاه: ۲۵/۹/۱۴۰۱لغایت ۱۲/۱۲/۱۴۰۱

روزها و ساعات بازدید از نمایشگاه: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر

جوایز:

اعطای نشان رویداد ملی سه گام و یک عدد نیم سکه به ۶ هنرمند منتخب در گروه منسوجات سنتی، رودوزیهای سنتی، چاپ سنتی و اعطای نشان رویداد ملی سه گام و یک عدد نیم سکه به ۳ طراح لباس و اعطای گواهی شرکت به هنرمندانی که آثارشان به رویداد سه گام راه یافت.

بخش‌های جنبی رویداد سه گام:

برگزاری ورک شاپهای آموزشی در خصوص طراحی لباس، تاریخچه لباس، چاپ باتیک، طراحی سنتی، رودوزی‌های سنتی

برگزاری نشست تخصصی طراحان لباس

برگزاری کارگاه‌های اجرایی بافت پارچه‌های مناطق

میز تخصصی کسب و کار– بانوان کارآفرینان

آدرس و شماره تماس دبیرخانه:

تهران. تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام، وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفتر حمایت از تولید، دبیرخانه رویداد ملی سه گام ۰۲۱۶۱۰۶۳۴۵۵

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا