یگان حفاظت

پراکندگی و تعدد آثار تاریخی شهرستان خوسف نیازمند نگاه ویژه است

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در بازدید از بافت‌های تاریخی خوسف، خور و آثار ثبت ملی شده این شهرستان گفت: شهرستان خوسف یکی از مناطق دارای تعدد، تنوع و پراکندگی زیاد ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سرهنگ حسینی افزود: حفاظت و حراست از این آثار تاریخی نیاز مبرم به بازدیدهای نوبتی و مستمر دارد که باید نگاه ویژه‌ای به آن شود. فرمانده یگان حفاظت استان، با تأکید بر تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در روستاها و شناسایی همیاران میراث‌فرهنگی گفت: با تحقق این موضوع، می‌توان از این افراد و ظرفیت‌ها برای حفظ، نگهداری و شناسایی میراث‌فرهنگی بهره برد.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوسف نیز با اشاره به شناسایی 302 اثر تاریخی در سطح شهرستان گفت: از این تعداد، 103 اثر در بخش‌های تاریخی، معنوی و طبیعی ثبت ملی شده است.
علی صالحی افزود: همچنین مساحت 500 هکتاری شهر خوسف با عنوان منظر فرهنگی بافت تاریخی واقع در کنار دریاچه تاریخی طبیعی گواب در سال جاری به ثبت ملی رسیده که یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی خراسان جنوبی در مسیر جهانی‌شدن لقب گرفته و حفظ این ظرفیت، وظیفه یگان شهرستان را با توجه به کمبود نیروی انسانی موجود، بسیار سخت کرده است.
او با یادآوری ثبت بافت تاریخی شهر ماژان به مساحت 7 هکتار، روستای دستکند گارجگان با لون‌‌های قدیمی و سه دوره تاریخی به مساحت 5 هکتار در فهرست ملی ابراز امیدواری کرد: مساحت ۱۶ هکتاری روستای تاریخی خور و ۹ هکتاری روستای نوغاب نیز به‌زودی ثبت ملی شود.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوسف آثار تاریخی ثبتی را یکی از ظرفیت‌های مهم برای ورود گردشگران به شهرستان اعلام کرد و افزود: امیدواریم در تخصیص اعتبارات برای مطالعات، مرمت، بازسازی، حفظ و حراست از این آثار ارزشمند و شاخص، شهرستان خوسف در اولویت اعتباری قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان خوسف

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان خوسف
دکمه بازگشت به بالا