گردشگری

ریگ یلان خراسان جنوبی ریگ سوخته (گندم بریان) کرمان را سوزاند

ریگ یلان، سوزان‌تر از گندم بریان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ریگ یلان خراسان جنوبی ریگ سوخته (گندم بریان) کرمان را سوزاند و عنوان گرمترین نقطه جهان را از آن خود کرد
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: طبق نتایج نهایی تحقیقات علمی، گرم ترین نقطه زمین در بیابان لوت خراسان جنوبی با ثبت زمینی دمای 5/73 (هفتاد و سه و نیم) درجه‌ای به ثبت رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: گروهی از محققین دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی تیرماه سال گذشته در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایرا ، به ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع استان پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی 10 نفره به‌صورت 24 ساعت اندازه‌گیری شد.
شاه‌وردی بیان کرد: پس از بررسی‌های نهایی برداشت های اولیه و پژوهش‌های متعدد اکنون مشخص شد گرم ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.
او گفت: بر اساس نتایج نهایی بدست آمده بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون 50/73 (هفتاد و سه و نیم) است که در ساعت 12:30 بعدازظهر روز 26 تیرماه 1401 ثبت شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین براساس تصاویر ماهوره‌ای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات و پژوهش‌های علمی جدید گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی است.
شاه‌وردی اذعان کرد: ثبت گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می‌تواند منشا توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب توریست باشد چراکه بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرم‌ترین نقطه زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی، نیز در روستای دهسلم وجود دارد.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان نهبندان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان نهبندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا