گردشگری

کویر حلوان طبس میزبان جشنواره و مسابقات شترسواران کشوری

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری جشنواره مسابقات شترسواری در کویر زیبای حلوان شهرستان طبس خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: این مسابقات به مدت دو روز و با حمایت مالی اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان برگزار شد و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد و بیش از 5 هزار نفر از این مسابقات و کویر زیبای حلوان دیدن کردند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: همزمان با پذیرش شرکت کنندگان از استان‌های کرمان، بندرعباس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، مسابقات والیبال ساحلی و اقامت در اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر و برنامه‌های شاد و مفرح شبانه، برگزاری مسابقات بومی و محلی، برپایی سیاه چادر عشایری و فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات محلی در محل پیست مسابقات شترسواری در محل کویر محمدیه حلوان، کویر نوردی، آفروید، اجرای موسیقی‌های محلی و … انجام شد.
عرب گفت: به‌دنبال ثبت این مراسم در فهرست رویدادهای گردشگری کشور هستیم و معرفی حلوان به‌عنوان میزبان کشوری مسابقات شترسواری که واقعا دارای ظرفیت‌های متعددی در این زمینه است.
او بیان کرد: در حلوان تا چشم می‌بیند ماسه‌هایی است که با تندبادها به هوا برمی‌خیزند و به سوی کوه‌های پیرامون‌شان پراکنده می‌شوند. دره‌هایی نیز در آن سامان هست که در پای کوه دیده می‌شوند و از دیدنی‌ها و جاذبه‌های کویرگردی حلوان به‌شمار می‌روند. صحرانوردانی که حلوان را برای راه‌نوردی‌های خود برمی‌گزینند بی‌تاب دیدن آن دره‌ها هستند و تپه‌های شنی‌ و ماسه‌ای که به حلوان نقش و جلوه‌ی دیگری می‌دهد. کویر حلوان و پیرامونش جاهای دیدنی پُرشماری دارد. خودِ روستای حلوان رگ‌ و ریشه‌ی تاریخی دارد و دژ کهنی که در آنجا است نشانه‌ای آشکار از دیرینگی آن روستا شناخته می‌شود. در گذشته‌ها که هنوز دژ پابرجا بود، گویا بیش از 10 برج نگهبانی داشته و در همه‌ی گستره‌ی طبس نمونه و شناخته‌شده‌تر بوده است. به‌ویژه آن‌که حلوان جایی برای گذر کاروان‌های بازرگانی جاده‌ی ابریشم بود و آبادی و استواری دژ آن اهمیت داشت.
روستای حلوان نخلستان‌های پُر و پیمانی دارد و خرمایی که از آنجا به‌دست می‌آید خوش‌طعم و شیرین است. به هر روی، هنوز هم بافت کهن روستا و نخلستان‌های بلند آن برای کویرنوردان و گردشگرانی که رهسپار کویر حلوان هستند سرآغاز سفری کوتاه، اما هیجان‌انگیز و به‌یاد ماندنی‌ خواهد بود.
عرب افزود: کویر حلوان با شماره 570 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا