گردشگری

آینده خراسان جنوبی به اقتصاد گردشگری وابسته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به نهفته بودن ظرفیت‌های ناشناخته و بکر گردشگری در استان، بدون شک آینده اقتصاد این بخش به عنوان یک پیشران اقتصادی حرف برای گفتن دارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، مهدی جعفری روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ در نخستین جلسه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان که با حضور مشاور عالی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد بیان کرد: بخشی از ظرفیت‌های گردشگری استان شناخته و معرفی شده و مسیر نیز ریل‌گذاری شده است اما باید در این حوزه تلاش و توجه بیشتری لحاظ شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: اینکه در خراسان جنوبی سه هزار و ۶۵۵ اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده و تاکنون هزار و ۵۵ اثر به ثبت ملی رسیده است نشان از تاریخ کهن این استان دارد.

او با بیان اینکه هویت افراد پشتوانه دینی، ملی و عرفی دارد اظهار کرد: استفاده از توان و ظرفیت خیرین در هر حوزه‌ای از جمله میراث‌فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.

جعفری خراسان جنوبی را استانی امن برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست و تاکید کرد: این استان در کنار وجود میراث تاریخی و فرهنگی با ارزش، دارای دانش بومی خاص هست که در حوزه صنایع‌دستی و بومی خود را نشان می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبب بیان کرد: برخی از صنایع‌دستی دارای قدمت بسیار طولانی هستند که امروزه برخی از این دانش‌ها در حال احیا شدن است لذا کتاب دانش بومی استان در حوزه میراث‌فرهنگی باید تهیه و گسترش یابد.

او با اشاره به منابع محدود و آثار تاریخی فراوان در استان عنوان کرد: بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی استان نیاز به مرمت، بازسازی و احیا دارد در حالیکه منابع استانی و ملی پاسخگو نیست لذا در این خصوص نیاز به مشارکت خیران داریم.

جعفری افزود: راه‌اندازی نمایندگی انجمن خیران میراث‌فرهنگی در استان را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با کمک خیران زمینه مرمت و احیا آثار تاریخی استان فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات مختلف به فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری استان گفت: اکنون بیشترین تعداد درخواست‌های تسهیلات در بند الف تبصره ۱۸ متعلق به این حوزه است و هیچ مشکلی بابت پرداخت وام نداریم.

هادی شاه‌وردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی هم با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی سال گذشته در کشور گفت: بنا به درخواست وزارتخانه ۱۰ نفر از افراد دارای ظرفیت و تاثیرگذار استان را برای عضویت در انجمن مربوطه به مرکز معرفی کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: بدون شک استفاده از ظرفیت انجمن خیران میراث‌فرهنگی و توان بخش خصوصی در حفظ، مرمت و احیا آثار تاریخی و فرهنگی استان کمک کننده خواهد بود.

او بیان کرد: خراسان جنوبی در ۶ گروه تعداد ۹ اثر ثبت جهانی دارد همچنین پرونده آسبادهای استان برای ثبت جهانی ارسال شده و ارزیابان به‌زودی به استان سفر خواهند کرد.

شاه‌وردی اظهار کرد: تاکنون سه هزار و ۶۵۵ اثر در استان شناسایی شده است که هزار و ۵۵ اثر مختلف در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان‌ جنوبی به جهت وسعت، گستردگی و تاریخ کهن آن نیازمند اعتبارات خاص است تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور شهید به استان توجه ویژه‌ای به حوزه میراث‌فرهنگی شد که یکی از مهمترین آن واگذاری زمین برای احداث موزه بود.

او ادامه داد: مصوبه احداث موزه مربوط به سفر دوم دولت نهم به خراسان جنوبی بود که بعد از ۱۸ سال در دولت سیزدهم زمین واگذار و با تامین اعتبار عملیات اجرایی موزه بزرگ استان خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و در حال احداث است.

شاه‌وردی بیان کرد: در دولت شهید آیت‌ الله رئیسی شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم که ادامه روند احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم به خصوص خیران نتایج خوبی در برخواهد داشت.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی