گردشگری

آب‌رسانی منطقه گردشگری کال جنی طبس انجام می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از آب‌رسانی منطقه گردشگری کال جنی طبس خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: آب‌رسانی منطقه گردشگری کال جنی انجام می‌شود و امسال با توجه به کمبود منابع خرید قسمتی از لوله و اتصالات مورد نیاز با اعتباری بالغ بر ۵۰۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: کال (دره) جنی دره‌ای منحصر به فرد در ۲۷ کیلومتری شمال طبس و در حاشیه جاده طبس – بشرویه-مشهد قرار دارد. دره‌های فرسایشی در دل بیایان‌ها بر اثر عبور رودها، باران‌های فصلی شدید و سیلاب‌ها شکل می‌گیرند. بدین شکل که مسیر عبور سیلاب‌ها دچار فرسایش شده و به مرور دره‌هایی در دل بیابان‌ها ایجاد می‌شوند. کال (دره) جنی نیز به دلیل عبور آب و سیلاب‌های متعدد شکل گرفته است.
او افزود: کال جنی یکی از ژئو سایت‌های منحصر به فرد ژئو پارک جهانی طبس نیز است و با شماره ۳۵۰ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است. این دره با طول ۹ کیلومتر از بخش غربی روستای ازمیغان شروع شده و با عبور از دامنه‌های غربی رشته کوه شتری، تا دشت طبس ادامه دارد. قدیمی‌ترین سنگ‌های این دره سنگ آهک‌های فسیل‌دار متعلق به ۱۶۳ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش (ژوراسیک پسین، سازند اسفندیار) در بخش کوهستانی و جوان‌ترین سنگ‌های آن کنگلومرا و رسوبات آبرفتی متعلق به ۲.۵ میلیون سال پیش (کواترنری) در بخش دشت طبس است. ارتفاع دیواره‌های این دره در دشت طبس حدود ۴۰ متر است و در بخش‌های کوهستانی به حدود ۱۰۰ متر نیز می‌رسد.
عرب همچنین گفت: از جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی این دره نیز می‌توان به خانه‌های باستانی گبر، متعلق به دوره ساسانی و قنات اشاره کرد. وجود این خانه‌ها و قنات‌ها با توجه به نوع رسوبات و جنس دیواره‌های دره، نشان‌دهنده به کارگیری دانش زمین‌شناسی مهندسی به شکلی کم نظیر توسط پیشینیان است. جاذبه‌های طبیعی دره به دلیل وجود جریان آب دائمی در بستر دره است که باعث رشد انبوهی از گیاهان مختلف و حضور جانوران متنوعی از جمله مارها، آگاماهای فلس درشت و مارمولک‌ها، کبوتر وحشی، کبک و جغد شده است.
او افزود: این منطقه از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان طبس است که بسیار مورد توجه و استقبال گردشگران قرار دارد و تاکنون دو مجوز در حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه صادر شده که در حال تکمیل هستند و با رفع موانع بزودی به بهره برداری خواهند رسید.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی