گردشگری

رونمایی از لوح‌های ثبتی روستای چنشت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران

لوح‌های ثبتی مراسم روستای چنشت، سرزمین رنگ‌ها در شانزدهمین نمایشگاه بین‌‌المللی گردشگری و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در تهران رونمایی شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، مراسم رونمایی از لوح ثبتی مهارت ساخت کلاه پولی (کلوته) و لوح ثبتی مراسم عروسی روستای چنشت با حضور معاون اقتصادی وزارت کشور، استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی و جمعی از مدیران کل استان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی در تهران برگزار شد.
مهارت ساخت کلاه پولی (کلوته) ساخت کلاهی از پارچه‌های کرباس، چیت، متقال، ابریشم و بیشتر مخمل‌های منجوق‌دوزی شده یا طرح دار، در رنگ‌های ترکیبی سبز، آبی، قرمز، گلی(صورتی) و مشکی، با الحاقات تزیینی بسیار که مهم‌ترین آن‌ها سکه‌های نقره قدیمی در اندازه‌های مختلف است بیش از 400 سال توسط بانوان هنرمند روستای چنشت دوخته می‌شده و همچنان ادامه دارد. سکه‌ها به همراه تزیینات نقره‌ای و خرمهره‌های ریزودرشت، کریستال‌های پلاستیکی و شیشه‌ای رنگارنگ و منجوق‌ها با اشکال مختلف، بیشترین تزیینات این کلاه زیبا که درگویش محلی به کُلوتِه شهرت دارد تشکیل می‌دهند.
تمامی دختران و زنان چنشتی از یک‌سالگی تا پایان عمر بر سرخود گذاشته و به‌عنوان سرپوش سنتی خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین کامل شده این کلاه به‌عنوان هدیه از طرف مادر به دخترش در روز عروسی و استفاده آن در طی مراسم عروسی در روستای چنشت که یکی از زیباترین و ویژه‌ترین مراسم عروسی در استان خراسان جنوبی است معمول و مرسوم است طرح کلاه در اقشار غنی و فقیر فرقی ندارد اما جنس و دوخت تزیینات روی آن کاملاً به وضع اقتصادی خانواده مرتبط است.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا