گردشگری

بازی‌های بومی گستج فردوس در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت جشنواره بازیهای بومی و محلی روستای گستج در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی گفت: بیش از یک دهه است که جشنواره بازی‌های بومی و محلی در بازه زمانی یک تا 4 فروردین ماه به‌منظور معرفی توانمندی‌های شهرستان و به‌ویژه شناساندن آداب و رسوم روستاها به همت مردم، شورای اسلامی روستا، دهیاری و اهالی خونگرم روستای گستج برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته است علاوه بر شهرهای اطراف توجه گردشگران را به خود جلب کند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: ۱۴ بازی از ۲۴ بازی محلی این روستا در ۱۰ سال گذشته احیا شده است و این بازی ها در دو بخش آقایان و بانوان در دو مکان مجزا برگزار می‌شود که بر پایه هوش و سرعت عمل است و معمولا به وسیله خاصی نیاز ندارد.
شاه‌وردی اظهار کرد: بازی‌ها بعد از پرس و جو از افراد سالمند روستا و تحت نظارت و با شرکت آنان اجرا می شده و می‌شود و بازی‌ها در گذشته به دلیل مشغله کشاورزی مردم اکثرا در ایام عید انجام می‌شده است.
او گفت: با توجه به برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی در سالیان گذشته در روستای گستج، این جشنواره در سطح استانی در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 2020917 به ثبت رسید و گواهینامه صادره به استان ابلاغ شد و در صورت تداوم برگزاری جشنواره، امکان ثبت آن در سطح ملی نیز وجود دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به رشد بوم‌گردی‌ها و احیای صنایع‌دستی و گردشگری در روستاها، با تکیه بر گردشگری روستایی و برندسازی جشنواره‌ها و رویدادهای بومی و محلی استان نیز می‌توان به توسعه اقتصاد و اشتغال روستاها کمک کرد.
شاه‌وردی تاکید کرد: تلاش و رویکرد جامعه گردشگری استان و شهرستان در جهت معرفی این‌گونه آیین‌ها در قالب رویدادهای گردشگری کشور با استمرار همراه خواهد بود و به‌عنوان رسالتی مهم در صنعت گردشگری خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان فردوس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان فردوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا