گردشگری

تدوین و برنامه‌ریزی فصل گردشگری خراسان جنوبی

اولین جلسه تدوین و برنامه‌ریزی فصل گردشگری استان خراسان جنوبی برگزار شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری روز دوشنبه 9 مردادماه ۱۴۰۲، ضمن تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین گفت: فصل گردشگری یک‌ایده ابتکاری است و در برگزاری این رویداد‌ها نحوه برخورد و رفتار مهم است به طور کلی بیشترین بار رویداد‌ها، بار فرهنگی آن است و بحث فرهنگ هم هنجار‌هایی است که می‌تواند در اقتصاد اثرگذار باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: هنجار در باور فرهنگی و مسائل اجتماعی تأثیر دارد لذا باید به این موضوع هم پرداخته شود. تا زمانیکه فصل گردشگری در استان رقم بخورد فریاد فرهنگی و اجتماعی بلند نشود که می‌خواهد اتفاقی مغایر با هنجار‌های اجتماعی استان رقم بخورد.
اشرفی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری نگهداشت مسافر است باید در کنار جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری فضا‌هایی ایجاد کنیم که قابلیت نگهداشت مسافر را داشته باشد.
او بیان کرد: از این طرح می‌توان به عنوان یک سند رونمایی کرد و این موضوع در جلسه ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مطرح تا در کارگروه به عنوان یک سند مصوب شود و همچنین این طرح در شورای برنامه‌ریزی مصوب شود تا دستگاه‌ها برای مشارکت و همکاری در راستای اجرای این سند خود را مکلف بدانند.
اشرفی تأکید کرد: برای هر رویداد با همکاری دستگاه‌های متولی کاربرگی تهیه شود.
هادی شاه‌وردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: برای فصل گردشگری استان برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته و حلقه فکری مشتمل بر افراد فعالی که خارج از استان هستند و در سطح ملی کار می‌کنند تشکیل و توسط اتحادیه صنایع‌دستی به عنوان مجری موضوع و هماهنگ‌کننده جلساتی برگزار شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: موضوع فصل گردشگری استان به این دلیل مطرح شده تا ظرفیت بسیار مناسب مغفول مانده استان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به استان‌های هم‌ جوار و کل کشور‌شناسانده شود.
شاه‌وردی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان دو سوم استان کویری است و ظرفیت‌های بلااستفاده‌ای در کویر نهفته است بر این اساس پروپزالی تهیه و جلساتی برگزار شد تا یک نگاه فرا استانی داشته باشیم و در این جلسه در خدمت رؤسای انجمنهای گردشگری استان هستیم تا از نقطه نظرات‌ایشان استفاده کنیم و یک سند مادر در حوزه گردشگری به عنوان یک پیشران اقتصادی تهیه کنیم.
او گفت: فصل پاییز را به عنوان نخستین فصل گردشگری استان انتخاب و تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا بتوانیم تمام اتفاقات و رویداد‌ها را در این فصل ساماندهی و باعث جذب گردشگر و مسافر شویم. فصل گردشگری مشتمل بر ۳ ماه می‌باشد و سعی بر آن است که یک سری رویداد‌ها چه در سطح استانی و ملی در این فصل برگزار کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: جشنواره زرشک می‌تواند یکی از رویداد‌هایی باشد که در این فصل برگزار شود یا رویداد ملی کویر که ما برگزار خواهیم کرد و یا رویداد‌های دیگر که بخشی از آن را از دستگاه‌ها احصا کردیم و بخش دیگری را به پیشنهاد عزیزان به آن سمت خواهیم برد.
او افزود: از دستگاه‌های مرتبط دعوت به عمل خواهد آمد تا در این سند مادر کمک کنند. فعالین حوزه گردشگری، اتاق بازرگانی که می‌توانند تأثیر‌گذار و در بهتر اجرا شدن این سند مادر در حوزه گردشگری باشند. کلیت این است که می‌خواهیم امکانات دولتی را در کنار امکانات بخش خصوص جمع کنیم و پکیج‌هایی را به دفاتر و تورگردان‌ها و گردشگران کشور ارائه دهیم و بتوانیم باعث جلب گردشگر شویم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: کار ما یک کار جدیدی است که تقریباً در قریب به اتفاق استان‌ها شکل نگرفته و به آن پرداخته نشده است و این می‌تواند یک نمونه موفق در کشور باشد و در اقتصاد استان و هم در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی تأثیر‌گذار باشد.
شاه‌وردی گفت: همکاران در بخش خصوصی و انجمن‌ها می‌توانند نظرات خود را بدهند که به چه نحوی می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم و چه مشوق‌هایی را با کمک دوستان بگذاریم که قطعاً نفع اولیه و هدف اصلی ما مجموعه تأسیسات گردشگری، اقتصاد آن‌ها و بعداقتصاد مردمان استان است که واقعاً باید اتفاقی رقم بخورد که همانطور که مستحضرید گردشگری صنعت بسیار درآمدزا و بسیار مناسبی که مورد استقبال واقع شده و در خیلی از کشور‌های همسایه به این مقوله پرداخته شده. امروز عربستان به سمت گردشگری رفته و می‌داند که دیگر نمی‌تواند به نفت وابستگی داشته باشد دیگر کشور‌های همسایه مانند امارات، ترکیه و… توانسته درآمد خوبی در حوزه گردشگری با توجه و نگاه خاص کسب کند و تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا این اتفاق رقم بخورد.
او تأکید کرد: باید یک هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد تا در طول این سه ماه رویداد‌های خودشان را برنامه‌ریزی کنند تا باعث جذب و جلب گردشگر شود.
شاه‌وردی تأکید کرد: گردشگری به عنوان پیشران اقتصادی در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و معدن می‌تواند برای دستگاه‌ها خط مشی باشد.
او گفت: تفاهم نامه‌هایی با رؤسای انجمنها امضا خواهد شد که اگر پکیجی با آژانس‌ها و تور‌ها بسته شود به استناد این تفاهم‌نامه قابلیت اجرا داشته باشد.
عارف علی‌آبادی مدیر عامل اتحادیه صنایع دستی و مجری طرح گفت: هدف اصلی فصل گردشگری معرفی پتانسیل‌های حوزه گردشگری، اقتصادی و کشاورزی استان است، توسعه و ترویج بحث‌های فرهنگی و آداب و رسوم بومی منطقه و در نهایت جذب مسافر و گردشگر به صورت متمرکز در یک فصل خاص با ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور تسریع روند خدمات‌رسانی به مسافرین خواهد بود.
علی‌آبادی افزود: در فصل گردشگری بحث‌های زیادی از جمله اقامت، تبلیغات، تجهیزات و زیرساخت‌ها و… نیاز خواهد بود که در این خصوص هر یک از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. یکی از عوامل مهم گمرک و اتاق بازرگانی بابت دعوت از تجار و ایجاد بازارچه‌های مرزی می‌تواند خیلی جذاب باشد. بانک‌ها، بنیاد برکت و بنیاد علوی بابت تسهیلاتی که می‌توانند اعطا کنند و همه این عوامل باعث جذب گردشگر خواهد شد.
او گفت: زنجیره منفعت این فصل عملاً برای تمام مردم و استان خواهد بود و طبق محاسبات آماری که انجام گرفته مسافری که وارد جغرافیای خراسان جنوبی می‌شود با فرض اقامت ۲ روز در استان روزی یک میلیون و سیصد هزینه کند و این باعث رونق اقتصادی استان خواهد شد. یکی دیگر از اولویت‌های تهیه کلیپ‌های تبلیغاتی، پویش‌هایی مانند ایران من، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات در فضای مجازی و… است.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا