گردشگری

مراسم عناب ته کنی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم عناب ته کنی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی گفت: گواهینامه مراسم عناب ته کنی در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 20209395 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: عناب یکی از محصولات راهبردی در صنعت گردشگری استان به‌خصوص گردشگری کشاورزی است و هر ساله مراسم عناب ته کنی در شهرستان خوسف و توابع آن برگزار می‌شود.
شاه‌وردی افزود: استان خراسان جنوبی یکی از قطب‌های اصلی برداشت عناب به شمار می‌رود چراکه این محصول با آب و هوای استان و همچنین روستاهای اطراف (به خصوص روستاهای شهرستان بیرجند، خوسف، سربیشه، درمیان، …) سازگار است، به طوری که حتی در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند و سالانه محصول خوبی می‌دهد. در همین راستا مراسم عناب ته کنی با هدف شناساندن بیشتر این محصول در سطح ملی و بین المللی و همچنین جذب گردشگر در ایام برگزاری مراسم، در فهرست رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.
او بیان کرد: جمع‌‌آوری عناب از آیین و مراسم خاص برخوردار است که امروزه دیگر کمرنگ شده است و در گذشته یک روز برای تکان دادن عناب از طرف اهالی مشخص می‌شود در روزعناب تکانی تمام مردم روستا برای تکاندن درختان جمع شده، در ابتدا اسفند دود کرده و با درود فرستادن بر پیامبر و ائمه اطهار آغاز می‌شود همچنین در مدت تکان دادن و جمع کردن عناب خواندن دوبیتی‌های محلی و حرف دل خود را به نشانه شادمانی و شکرگزاری از خالق و روزی رسان بازگو می‌کنند و بقیه افراد هم به گوش دادن جان می‌سپارند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: سپس صافی یا چادر را گرفته و یکی از مردم که در درخت‌نوردی و در عناب تکانی ماهرتر است به بالای درخت می‌رود. عناب تکان نهایت سعی را می‌کند تا به درختان آسیبی نرسد گویی که در نظرشان درختان نیز مانند انسانها جان دارند. طول چوب‌های عناب تکانی از 1 تا 4 متر می‌رسد و به بلندترین چوب ها پارو یا کَلَکی گفته می‌شود. در تمام مراحل جمع‌آوری حضور زن‌ها و بچه‌ها که یارویاور خانواده در امور کشاورزی هستند محسوس است. این مراسم با شماره 2228 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.
شاه‌وردی گفت: در فرهنگ خراسان جنوبی عناب به عنوان آجیل همراه با دیگر میوه‌های خشک شده مانند توت خشک، برگه زردآلو، برگه هلو برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود. عناب خواص دارویی هم دارد و به صورت دمنوش استفاده می‌شود.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا