میراث‌فرهنگی

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت “روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی”

به نام خدا

“آثار تاریخی و باستانی نشان دهنده اوج هنر معماری در میان این مردم در طول تاریخ گذشته است. اینها چیزهایی است که گذشته تاریخی یک ملت را رنگ و رونق می بخشد و مردم می توانند گذشته، تاریخ و ریشه های خود را پیدا کنند”. مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)
امروزه موزه ها به عنوان راویان میراث فرهنگی، علاوه بر کارکردهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، چونان رسانه ای پویا، داشته ها و دستاوردهای دیروز ملت ها را به امروز و فردا پیوند می زنند و پل ارتباطی بسیار قوی و توانمندی در ایجاد اتصال بین فرهنگ ها، آداب، رسوم و سنت های اقوام و ملل مختلف به شمار می روند و از این روست که تکثر موزه ها و میزان گردشگر پذیری آنها، یکی از مهمترین شاخص های توسعه هر کشور محسوب می شود.
بدون تردید در کشوری مثل ایران که در تعدد میراث فرهنگی و جاذبه های تاریخی بنام است و در استانی همچون خراسان جنوبی که در این قاعده، با ثبت بیش از هزار اثر ملی، ۵ اثر جهانی باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، مجموعه قنوات بلده فردوس، هنرصنعت حوله بافی روستای خراشاد و ژئو پارک طبس، و نیز ۷ پدر علمی، گوی سبقت را از دیگر همتایان خود ربوده، پدیده های طبیعی، آثار خشت و گلی و میراث مکتوب به جا مانده از گذشتگان، به خوبی گواهی بر پیشینه غنی فرهنگی این دیار است.
اینجانب ضمن گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، آغاز هفته میراث فرهنگی را به تمامی فعالان این عرصه در استان خراسان جنوبی که در معرفی و البته حفظ و احیای میراث گرانقدر این دیار، همت می ورزند، تبریک عرض می نمایم.
بدون تردید آن چه می تواند گذشته پررنگ خراسان جنوبی را حفظ کرده و به نسل های آینده منتقل کند، معرفی هر چه بهتر این استان است که با وجود غنای فرهنگی، ناشناخته مانده و آن طور که باید و شاید معرفی نشده است، لذا انتظار ما از فعالان این عرصه این است که در این امر کوشش و اهتمامی دوچندان را پیشه کرده و بیش از پیش با استفاده از ظرفیت های رسانه ای مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی در این امر بهره گیرند، باشد که به رونق گردشگری و در نتیجه توسعه و پیشرفت همه جانبه خراسان جنوبی بینجامد.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا