گردشگری

امام جمعه بیرجند: پیوست فرهنگی گردشگری همه‌جانبه باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: پیوست فرهنگی گردشگری استان در جهت قانونمند کردن و تعریف محتواهای موثری باشد که در همه زوایا برای گردشگر از جمله روایتگری‌ها و حفظ شئون اسلامی لازم است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حجت‌ الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنج‌شنبه 24 اسفندماه 1402 در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد بیان کرد: باید بتوانیم از طریق گردشگران، فرهنگ‌ منطقه خود را صادر کنیم ‌نه اینکه افراد دیگری فرهنگ ما را عوض کنند که در گذشته این‌گونه بود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مساله گردشگری و میراث‌فرهنگی یک گنج پنهان است چون هم دارای منافع و فرصت‌های عظیم در زوایای مختلف بوده، هم آسیب‌هایی می‌تواند داشته باشد که باید به آن توجه شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: پیش‌نویس پیوست فرهنگی گردشگری نوشته شده است اما همه قضیه نیست لذا در مقام اجرا باید نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.
او تصریح کرد: امروز که در دولت مردمی و انقلابی این پیوست را شروع کرده‌اید باید سرفصل آن باز گذاشته و با کمال دقت بعد از تعیین مسئولان هر بخش، گزارش‌ها آماده شود و ‌در ‌جلسات آتی شورای فرهنگ عمومی در قالب تبصره و متمم به آن بیافزایید.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه هنوز ضعف‌هایی در حوزه گردشگری وجود دارد گفت: در مقطعی ورود گردشگر بعضا بی‌ضابطه و رها بود؛ گروه‌های گردشگری ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌کردند در حالی که از مرکز مجوز داشتند و کاری از دست ما ساخته نبود.
او تاکید کرد: با توجه به تجارب گذشته و اینکه این مساله وسعت پنهانی دارد، پیشنهاد می‌کنم پیوست فرهنگی گردشگری استان اکنون به عنوان ناتمام تصویب شود، پیشنهادات و انتقادات دریافت و در آن لحاظ شود.
امام جمعه بیرجند افزود: نقاط ضعف گردشگری استان شناسایی و در پیوست فرهنگی گردشگری استان دیده شود سپس نسبت به تصویب این پیوست فرهنگی مهم اقدام شود.
استاندار خراسان جنوبی هم گفت: در شیوه‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی استان جای حوزه ایثار و شهادت خالی است که باید لحاظ شود.
جواد قناعت افزود: به نظر می‌رسد در شیوه‌نامه جدید تعداد اعضا افزایش زیادی داشته که این مساله بر کیفیت بخشی اجرای برنامه‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.
او اظهار کرد: علت غیبت مدیران و دستگاه‌های اجرایی که سال گذشته در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها حضور پیدا نکردند نیز باید پیگیری و تذکر لازم داده شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: برای برخی اماکن گردشگری استان مسئول‌سازی نشده لذا ممکن است در برخی مناطق شاهد ناهنجاری‌هایی باشیم که در شان استان نیست.
سید محمدرضا طالبی افزود: این‌گونه مناطق و ظرفیت‌های گردشگری باید شناسایی و برای آن مسئول‌سازی شود زیرا گاهی شاهد حضور برخی تورهای گردشگری در استان هستیم که اذعان دارند مجوزهای گردشگری خود را از مرکز کشور اخذ کرده‌اند.
او تاکید کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باید تدابیری بیاندیشد تا تورهای گردشگری که وارد استان می‌شوند از همین نهاد مجوز داشته باشند.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین برخی گروه‌ها بدون هماهنگی با شرکت‌های گردشگری و به صورت شخصی وارد برخی مناطق می‌شوند لذا در کنار اقدامات فرهنگی باید اقدامات سلبی نیز دیده شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پیوست فرهنگی گردشگری استان در ۱۲ بخش تهیه و تدوین شده است.
هادی شاه‌وردی افزود: تاکنون بیش از هزار و ۵۴ اثر تاریخی استان ثبت ملی شده است که اخیرا ۲۰ اثر استان در فهرست میراث ملی ثبت و ۱۶ اثر تعیین حریم شد.
او با اشاره به ظرفیت طبیعت‌گردی و میراث ملموس و ناملوس استان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ اثر ناملموس استان نیز تاکنون به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: این استان در شاخه گردشگری مذهبی می‌تواند با داشتن امامزادگان متعدد به ویژه امامزاده حسین ابن موسی‌ الکاظم (ع) طبس بعد از مشهد، قم و ‌شیراز چهارمین قطب مذهبی کشور شود.
شاه‌وردی با بیان اینکه برای جلوگیری از موارد سوءفرهنگی ناشی از ورود گردشگر به استان نیاز به مساعدت سایر دستگاه‌ها داریم تاکید کرد: شناسنامه دار کردن تورهای گردشگری، سازماندهی نظارت بر تورها، جلوگیری از ورود تورهای فاقد صلاحیت به مناطق گردشگری استان و اجرای برنامه‌های فرهنگی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد از سوی سایر دستگاه‌های متولی دنبال شود.
او گفت: حضور گردشگران در مناسبت‌های مذهبی از اهمیت زیادی برخوردار است چون می‌توانند در برگشت به عنوان سفیران گردشگری استان نقش ایفا کنند لذا بسته‌های مذهبی ارائه خواهیم کرد.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا