صنایع‌دستی

فعالیت ۷۰۰ صنعتگر صنایع‌دستی در نهبندان

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان از فعالیت ۷۰۰ صنعتگر صنایع‌دستی در نهبندان خبرداد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حسین شبانی بیان کرد: در شهرستان نهبندان 18 محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی شناسایی شده که برخی بیش از 100 هکتار وسعت دارند.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان ادامه داد: در دوره هخامنشی نهبندان یکی از مهمترین شهر‌ها و ولایات ایران بوده و مستندانی از جمله محوطه کلاته شاپوری استند نهبندان شناسایی شده که کتبه‌ای به زبان پهلوی نیز در آن یافت شده است.
شبانی با اشاره به شناسایی حدود 329 اثر باستانی و 18 محوطه تاریخی طبیعی در شهرستان نهبندان، تصریح کرد: هرچند تصور می‌شود این شهرستان مرزی خشک و بی‌آب است اما بر خلاف تصورها، بیشترین آثار طبیعی استان در این شهرستان وجود دارد.
او اظهار داشت: وجود 284 هزار جنگل‌زار بنه در حدود 10 محوطه طبیعی با درختانی به قدمت بیش از 500 سال و بزرگترین تالاب شرق کشور به نام کجی نمکزار با وسعت بیش از 25 هزار هکتار جاذبه‌های این شهرستان است که این تالاب یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و زاغ بور است.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان با اشاره به کوه‌های مریخی با وسعت 25 کیلومتر مربع و چهار رودخانه دائمی شهرستان، عنوان کرد: کوه حوری با آبشارها و دره‌های زیبای طبیعی نیز وجود دارد که انتظار می‌رود با همت مسئولان این آثار نیز در فهرست ملی ثبت شود.
شبانی یادآور شد: از مجموع 329 اثر تاکنون 80 اثر ثبت شده و حدود 20 اثر پرونده تشکیل شده و در شرف ثبت آثار ملی قرار دارد.
او گفت: خراسان جنوبی به عنوان شرق باشکوه در حوزه میراث جهانی حرفی برای گفتن دارد از جمله بیابان لوت که بیشترین تردد خارجی استان را دارد، این اثر که ثبت جهانی شده بدون شک بهترین فرصت و سرمایه استان برای رقابت با دیگر استان‌هاست.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان اضافه کرد: بر اساس آمار موجود بیابان لوت سال 94 حدود هزار و 800 گردشگر خارجی داشته که بعد از مصوبه آمریکا و محدودیت سفر به آمریکا این میزان کاهش یافت و اکنون سالانه 500 گردشگر خارجی داریم.
شبانی بیان کرد: شرق کشور خواستگاه اندیشه، تفکر و دانش آسبادها است که بر اساس مستندات جغرافیایی شهرستان نهبندان زادگاه این اثر حتی در جهان مطرح شده است لذا این سازه معماری و دانش بومی که برگرفته از اندیشه مردم ایران است در انتظار جهانی شدن قرار دارد.
او با اشاره به وجود 16 محوطه دارای آسباد در نهبندان، اظهار داشت: با توجه به وجود حدود 297 آسباد در استان خراسان جنوبی، این استان از جمله نهبندان، پایتخت آسبادهای ایران است که این می‌تواند بهترین فرصت برای جذب گردشگر و مسافر باشد.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان با بیان اینکه قلعه شاه‌دژ به عنوان بزرگترین شهر سنگی شرق ایران در نهبندان قرار دارد، عنوان کرد: اردشیر بابکان این قلعه را با هدف حفظ و حراست از شرق ایران و با ظرفیت سه هزار سرباز در مساحت 70 هزار مترمربع احداث کرده است.
شبانی ادامه داد: این قلعه در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ویژه در دوره اسماعیلیان بسیار تاثیرگذار بوده و اکنون برای ثبت جهانی این مهم در حال رایزنی هستیم.
او تصریح کرد: در حال حاضر 50 رشته صنایع‌دستی با فعالیت 700 صنعتگر در شهرستان فعال است که از جمله این صنایع می‌توان به جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، تراش سنگ، سوزن‌دوزی، سرخچه‌بافی و چوب اشاره کرد.
شبانی افزود: نهبندان به عنوان پنجمین شهر کشور در زمینه گلیم سوزنی معرفی شده است، همچنین به همت فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته جواهرات سنتی نهبندان احیا و سه کارگاه در شهرستان فعال است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان نهبندان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان نهبندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا