گردشگری

۲۷ پروژه گردشگری در خراسان‌جنوبی افتتاح و کلنگ زنی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: به مناسبت هفته گردشگری 27 پروژه در استان افتتاح و کلنگ زنی می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی، امروز پنج‌شنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته گردشگری بیان کرد: همه ساله با فرارسیدن هفته گردشگری براساس سیاست‌هایی که وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری بر عهده دارد اقداماتی را انجام می‌دهد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: شعار جهانی هفته جهانگردی امسال‌گردشگری سبز تنوعی از رویداداها‌ انتخاب شده و کشور ایران نیز این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده است.
اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی پروژه‌ها
شاه‌وردی با اشاره به اینکه امسال در هفته گردشگری در اقصا نقاط استان ۲۷ پروژه کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود، یادآور شد: اعتبار پیش‌بینی شده ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که شامل آورده متقاضیان و بخشی تهسیلات بانکی از طریق منابع ملی و استانی بوده است.
او بیان کرد: افتتاح سفره‌خانه های سنتی، کارگاه‌های صنایع‌دستی، افتتاح اقامتگاه‌های بوم‌گردی و غیره از جمله این پروژه‌ها است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی با اشاره به مجوزهای صادر شده برای تاسیسات گردشگری در استان گفت: در حال حاضر ۱۰ هتل دراستان در حال فعالیت بوده و چهار مورد در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس و قاین در حال ساخت است.
احداث مجموعه آب درمانی جدید در فردوس
شاه‌وردی ادامه داد: متقاضیان دیگری نیز برای احداث هتل در استان وجود دارند ولی هنوز به مباحث زمین نرسیده اند.
او به فعالیت ۱۴ مورد مهمانپذیر در استان خبر داد و یادآور شد: همچنین در حال حاضر دو مورد در حال احداث است.
شاه‌وردی افزود: در حال حاضر دو مجموعه آب درمانی در استان فعال بوده و یک مورد دیگر در فردوس در حال احداث است که کارهای اولیه آن انجام شده و در مرحله اخذ مجوزها است.
صدور ۱۵ پروانه بهره برداری تاسیسات گردشگری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: مجموعه آب درمانی دیگ رستم نیز متقاضیانی دارد ولی تلاش می‌کنیم آستان قدس رضوی در این زمینه ورود یابد. شاه‌وردی با اشاره به فعالیت ۸۴ مجموعه بوم گردی در استان و در حال ساخت بودن ۲۳ مجموعه دیگر گفت: سفره‌خانه‌های سنتی نیز از دیگر مجموعه‌های گردشگری بوده که در حال حاضر در استان ۲۰ مورد فعال بوده و چهار مورد در حال احداث است.
شاه‌وردی با اشاره به برخی از اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در طول یک سال گذشته افزود: در یک سال گذشته ۱۵ مورد پروانه بهره برداری در مورد تأسیسات گردشگری در استان صادر شده و میزان بازدیدهای نظارتی از تأسیسات گردشگری ۳۵۰ مورد بوده است.
جذب ۶.۵ میلیارد تومان اعتبار زیرساخت‌ گردشگری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه بررسی و پاسخگویی به شکایات واحدهای گردشگری سال گذشته خراسان جنوبی جزو سه استان برتر کشور بوده است.
شاه‌وردی با بیان اینکه از سال گذشته در بحث استانداردسازی تأسیسات و فرآیند صدور گواهینامه کیفیت تاکنون سه مورد جمع‌بندی شده و ۹ مورد صادر شده است، یادآور شد: سال گذشته در حوزه تأمین زیرساخت ها ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی جذب شده و در این زمینه در بحث اعتبارات استانی نیز اعتبار خوبی جذب شده است.
او بیان کرد: در بخش گردشگری اعتباری معادل ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در استان جذب شده است.
اقامت رسمی بیش از ۱.۵ میلیون گردشگر
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از صدور ۱۱ مورد کارت برای راهنمایان گردشگری در استان خبر داد و گفت: این کارت ها سال گذشته با توجه به بررسی پرونده‌ها رقم خورده است.
شاه‌وردی با بیان اینکه میزان اقامت رسمی گردشگری در استان از سال گذشته تاکنون معادل یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۶۳ نفر بوده که در سامانه های مرتبط ثبت شده است، اضافه کرد: ۶۰ درصد اقامت‌های استان در کمپ‌های موقت و زائرسراها انجام می‌گیرد.
او میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری و موزه‌های استان در طول یک سال گذشته را ۴ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۸۵ مورد بازدید دانست و افزود: به لحاظ اقامت گردشگران ثبت شده در استان در طول یک سال گذشته از مجموع گردشگرانی که اقامت داشته اند ۳ هزار و ۷۰ نفر گردشگر خارجی بوده‌اند که بیشتر مربوط به کشور افغانستان بوده است.
راه اندازی انجمن راهنمایان گردشگران
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه‌ریزی می‌کنیم چون گردشگران خارجی بیشتر گردشگران سلامت هستند فضاهایی در استان ایجاد که نیازهایشان در استان پاسخ داده شود، ادامه داد: در این زمینه سه نفر متقاضی
سرمایه‌گذاری گردشگری سلامت در استان هستند که پیگیر هستیم تا مجوزهای لازم را دریافت کنند.
شاه‌وردی با اشاره به اینکه در استان چهار انجمن مربوط به تأسیسات گردشگری فعالیت دارند، یادآور شد: انجمن راهنمایان گردشگران در استان نیز با آموزش‌هایی که ارائه شده در استان راه‌اندازی می‌شود.
او با بیان اینکه یکی از موادی که توسط رسانه‌ها به خوبی حمایت شده ثبت رویدادهای استان در تقویم ملی رویدادهای کشور بوده است، بیان کرد: ۹ مورد رویداد گردشگری استان در تقویم ملی رویدادهای کشور ثبت شده و پنج مورد در حال ثبت است.
ثبت ملی ۹ رویداد گردشگری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنای‌دستی خراسان جنوبی افزود: جشنواره انار و زعفران، بازی بومی و محلی روستای گستج، آیین سنتی بی بی گردی، آیین سنتی کوزه شکنی قاین، جشنواره طلای سرخ قاین، جشنواره شهاب باران ، جشنواره ملی زرشک در بیرجند، مراسم بیل زنی خوسف و مراسم عناب ته کنی شهرستان خوسف از جمله رویدادهای ثبت شده هستند و پنج مورد در حال ثبت مربوط به شهرستان های طبس ، سرایان سربیشه و خوسف خواهد بود.
شاه‌وردی از ثبت ملی جشنواره زرشک استان خبر داد و گفت: در حال حاضر این جشنواره در مقیاس استانی برگزار می‌شود و پرونده ملی شدن آن در حال انجام بوده و در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.
او با بیان اینکه فصل پاییز به عنوان آغاز فصل گردشگری استان قرار داده شده است، یادآور شد: در این راستا برای دعوت از مسافران و گردشگران به استان در این فصل تیزرهای در رسانه استانی و ملی تهیه و پخش خواهد شد و همچنین برشورهایی در پروازهای مختلف برای آشنایی مسافران با استان تهیه و قرار داده شده است.
پاییز فصل گردشگری خراسان جنوبی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنای‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: برای جذب گردشگر در استان باید اقداماتی صورت گیرد که نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها اجرایی در این زمینه وجود دارد.
شاه‌وردی ادامه داد: رویداد ملی گردشگری کویر که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته امیداست اقدام آغازینی برای معرفی فصل گردشگری استان باشد.
او از ثبت جهانی چهار کاروانسرای استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی پنجمین استان از لحاظ تعداد کاروانسراهای جهانی بوده است
رشد ۹۸ درصدی اعتبارات میراث‌فرهنگی
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: امیداست با تخصیص خوب اعتبارات در این زمینه مرمت کاروانسراها به خوبی انجام گیرد که در حال حاضر دو مورد شامل کاروانسرای ده محمد و کاروانسرای سرایان کاربری داشته و دو کاروانسرا آمادگی واگذاری به بخش خصوصی دارد.
شاه‌وردی با اشاره به رشد ۹۸ درصدی اعتبارات امسال میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: میزان اعتبارات استانی در این حوزه ۳۶ میلیارد تومان بوده است.
او با بیان اینکه در دور اول سفر هیأت دولت به استان ۶۰ میلیارد تومان و در سفر دوم ۱۱۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی استان بوده است، بیان داشت: از مجموع اعتبارات ابلاغی دور دوم سفر ۱۰ میلیارد تومان مربوط به بازارچه های صنایع دستی و ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه تکمیل زیرساخت های سه‌گانه خواهد بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه گردشگری در استان پرداخت شده است.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا