میراث‌فرهنگی

اتمام یک فصل دیگر از مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از اتمام یک فصل مرمت دیگر در بافت تاریخی روستای اصفهک خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: برچیدن اندود کاهگل فرسوده، پوشش سقف بعضی فضا‌های عمومی و خصوصی تخریب شده، دیوارچینی و اجرای اندود کاهگل سقف و جداره‌ها با هدف مرمت معابر و احیاء و آماده‌سازی مسیر‌های جدید برای بازدید گردشگران و کمک به مالکین برای مرمت خانه‌های قدیمی با اعتباری بالغ بر ۱۹۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی در مدت حدود دو ماه انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: امسال علاوه بر انجام عملیات مرمتی، نقشه‌بردای بافت اصفهک نیز انجام شد و نقشه تعیین حریم این بافت ارزشمند با کمک اهالی در مراحل پایانی آماده‌سازی قرار دارد و در آینده نزدیک در شورای فنی استان طرح و مراحل تصویب نهایی را طی خواهد کرد.
عرب ادامه داد: همچنین طرح مطالعاتی و مرمت بافت تاریخی اصفهک نیز از محل اعتبارات ملی با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال انجام شد.
او افزود: تاکنون ۷ خانه قدیمی این بافت ارزشمند مرمت شده و به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده‌اند و ۲ خانه دیگر نیز درحال مرمت هستند که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین حمام خزینه‌ای سنتی روستا در سنوات قبل بصورت کامل مرمت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عرب گفت: بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه‌های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستا‌های قدیمی شهرستان طبس است، این روستای هدف گردشگری به دیار خشت و آب و آیینه شهرت دارد و در نوع خود بی‌نظیر است که‌امیدورایم با تداوم این اعتبارات و کمک و همراهی مردمی بتوانیم بافت ارزشمند اصفهک را بصورت کامل مرمت و بازسازی کنیم.
او افزود: بافت قدیم اصفهک، آینه بازتاب دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ، هنر معماری ساکنین این دیار که شامل منازل مسکونی و انواع مکان‌های عمومی شامل: مدرسه، حمام، مسجد، حسینیه و… است. این بافت ارزشمند تاریخی با شماره ۳۱۳۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا