موزه ها

موزه مردم شناسی فردوس

موزه مردم شناسی فردوس در سال 1391 در حمام خیروز یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر تون راه اندازی و افتتاح گردید. قدمت این بنای تاریخی به دوره صفویه برمیگردد.
حمام خیروز در زلزله سال 1347 بطور جدی آسیب می بیند و پس از آن غیر قابل استفاده بوده و میتوان گفت از حیث انتفاع خارج شده است. معماری این حمام مانند حمام های سردشت و کوشک در سطح منطقه منحصر به فرد بوده و نکته جالب توجه در ساخت آن اینکه حمام طوری طراحی شده که آب قنات وارد سربینه مردانه شده پس از عبور از طول سربینه زنانه از آن خارج میشود. این حمام دارای دو قسمت (زنانه و مردانه) کاملاً مجزا بوده است. تاریخ ساخت بنای اولیه آن به دوره صفویه بر میگردد که در سال 1335 بخش هایی به آن اضافه شده است. مرمت و احیای این گرمابه در سال 1391 به اتمام رسیده و جهت تغییر کاربری، موز مردم شناسی فردوس درآن جانمایی گردیده است.
موزه مردم شناسی فردوس شامل دو بخش «آداب و رسوم حمام» و «مشاغل سنتی» شهر قدیم فردوس می باشد.
در بخش اول، بازدیدکنندگان را با معماری و ساختار گرمابه های سنتی آشنا می سازد و در بخش مشاغل سنتی، به معرفی مشاغلی همچون آهنگری، نمد مالی، خراطی، دلاکی و… می پردازد. از دیگر بخش های موزه می توان اتاق نشیمن خانه، مطبخ خانه و تالار مشاهیرفردوس را نام برد.

  • نشانی موزه: فردوس،ضلع جنوبی امامزادگان فردوس، گرمابه خیروز
  • ساعت بازدید: همه روزه غیر از تعطیلات رسمی- از ساعت 9 تا 13 و 17 تا 20
  • شماره تماس: 09105030357
مشاهده بیشتر

مدیر وب‌سایت

واحد آمار و فناوری اطلاعات - مدیر وب‌سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا