میراث‌فرهنگی

7 پرونده میراث‌فرهنگی در جلسه شورای ثبت خراسان جنوبی بررسی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: 7 پرونده میراث‌فرهنگی ناملموس در جلسه شورای ثبت خراسان جنوبی بررسی شد و به تصویب رسید.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز دو‌شنبه 8 آبان‌ماه ۱۴۰2 بیان کرد: در جلسه شورای ثبت معنوی که با حضور معاونین اداره‌کل و مسئولین حوزه‌های حراست و حقوقی، اساتید دانشگاه و اعضای شورا برگزار شد، 7 پرونده اثر معنوی مربوط به مهارت‌های صنایع‌دستی، آیین‌ها، نان‌های محلی و همچنین یک پرونده اقدامات پاسدارانه بررسی شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: این پرونده‌های بعد از تبادل نظر اعضاء، با اتفاق نظر اعضای جلسه مورد تائید قرار گرفت و برای ثبت در فهرست آثار معنوی (ناملموس) کشور به وزارت‌‌خانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.
شاه‌وردی گفت: میراث‌فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب و رسوم، ارزش معنوی و فرهنگی بالایی دارند و از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می‌شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن‌ها دارد، از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آنها در ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه و کشور است.
او افزود: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود. بنابراین یکی از سیاست‌های مهم اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه حفظ میراث معنوی بسیار دشوارتر از حفظ میراث‌فرهنگی مادی است، تاکید کرد: هر اقدام پاسدارانه که در حفظ و معرفی میراث معنوی کمک کننده باشد، باید انجام شود و پاسداری از میرا‌ث‌فرهنگی ناملموس باید در اولویت قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا