صنایع‌دستی

پیام مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی

روز جهانی صنایع دستی ( 10 ژوئن – 20 خردادماه ) روزی برای نکوداشت آثاری هنری است که بازگو کننده روح ملت¬ها و اقوام است. صنایع دستی دمیدن روح زیبایی و طراوت به زندگی انسان¬هاست.
توجه به این صنعت، نه تنها ما را با گذشته مردمان هر منطقه پیوند می¬دهد، بلکه در حد مقدور می¬تواند ما را در همان محیطی قرار دهد که انسان ماشین زدۀ امروز از آن جدا مانده است. همچنان که در گذشته صنایع‌دستی ما به‌ عنوان صنایع‌زیستی بوده است، باید سعی کنیم مجددا از حالت یک کالای لوکس و تزیینی خارج شده و مجددا به زندگی ایرانی‌ها بازگردد. گرایش انسانها از زندگی ماشینی به سمت سنت ها و فرهنگ گذشتگان، گواهی بر این بازگشت به هویت های از دست رفته است.
صنایع دستی امروز، نه تنها قابل رقابت یا صنایع ماشینی و کارخانه ای است بلکه به لحاظ روح و جلا و آثاربیرونی و انطباق با فطرت انسانها در بسیاری از کاربردها و مظاهر بیرونی، گوی سبقت را ربوده و با ابتکار و نوآوری هنرمندان به جایگاه بلند و رفیع گذشته خواهد رسید.
این تولیدات، سفیران فرهنگی یک ملت هستند که هیچ گاه از ارائه پیام خود دست نمی¬کشند، لذا امیدواریم در آینده نزدیک خانه هر ایرانی تبدیل به یک کارگاه تولیدی برای کمک به اقتصادی هویت بنیان شود.
امروز روزی متعلق به دنیای پر نقش و نگار دست ساخته های هنرمندان متعهد در سراسر این کرۀ خاکی است. در این روز بزرگ، ماخادمان فرهنگ و هنر، تلاش بی وقفه، همت عالی، صعه سدر، ایمان و تعهد هنرمندانمان را به پاسداشت فرهنگ و هنر آباء و اجدادی این آب و خاک ارج نهاده و برایشان سلامتی، پویایی و آتیه¬ای روشن مسئلت داریم.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا