صنایع‌دستی

بشرویه شهر ملی کرباس می‌شود

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: مقدمات ثبت ملی شهر تاریخی بشرویه به عنوان شهر ملی کرباس در حال آماده شدن است و تا یک سال آینده بشرویه به این نماد معرفی خواهد شد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی رباطی در حاشیه ششمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: شهرستان بشرویه امسال در قالب پنج غرفه کرباس، برک‌بافی، گیوه‌بافی، نساجی سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ششمین نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی شرکت کرده است.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه با بیان اینکه در کنار غرفه‌های صنایع‌دستی به معرفی جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های شهرستان پرداخته می‌شود، گفت: شهرستان بشرویه در حوزه گردشگری اقدامات خوبی انجام داده است اما هنوز به‌خوبی معرفی نشده است.
سلیمانی رباطی افزود: این شهرستان ۱۷ اقامگاه بوم‌گردی و یک هتل و دو کمپ گردشگری کویر دارد.
اوگفت: بیشترین مسافران ما از خراسان رضوی هستند لذا این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی مقاصد گردشگری بشرویه است.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از کویر بشرویه در کنار بافت تاریخی زنده این شهرستان یاد کرد و گفت: این ظرفیت، مهمترین جاذبه بشرویه است که منطقه بکر و زیبایی دارد.
سلیمانی رباطی گفت: در کنار این ظرفیت‌ها، ۶ خانه صنایع‌دستی شامل خانه خراطی، خانه صنایع‌دستی، نقش کمند و دو بازارچه صنایع‌دستی و خانه کرباس؛ صنایع‌دستی بشرویه را برای فروش عرضه می‌کنند.
او گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۱۰ هنر صنعت در بشرویه احیاء شده که مهمترین آن پتک بافی، گلیم سرجامه، برک بافی و کرباس بافی هستند که اشتغال خوبی را ایجاد کرده‌اند.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: در حال حاضر ۳۵۰ نفر در شهرستان بشرویه در حوزه صنایع‌دستی مشغول به کار هستند.
سلیمانی رباطی با بیان اینکه پارچه کرباس و برک بشرویه مهمترین ظرفیت صنایع‌دستی بشرویه هستند که سابقه و قدمت زیادی شاید ۴۰۰ ساله و همزمان با پیدایش بشرویه دارند، گفت: طبق شواهد می توان گفت بشرویه در ابتدا یک کارگاه برک بافی بوده است و همه مردم مشغول این هنر بوده‌اند یعنی بشرویه شهر صنایع‌دستی بوده است.
او ادامه داد: مقدمات ثبت ملی شهر تاریخی بشرویه به عنوان شهر ملی کرباس در حال آماده شده است و تا یک سال آینده بشرویه به این شهر معرفی خواهد شد.
سلیمانی رباطی خاطرنشان کرد: کرباس پارچه‌ای است که از پنبه خالص به دست می‌آید.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا